Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Hitachi Rail GTS: Jak najmniej „styków” między systemami sterowania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
24-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Hitachi Rail GTS: Jak najmniej „styków” między systemami sterowania
fot. PKP PLKZdjęcie ilustracyjne
Sposób kontraktowania systemów sterowania ruchem na sieci PKP PLK powinien zmienić się na bardziej jednolity. Przetargi na dostawę urządzeń i systemów powinny być niezależne od prac torowych i obejmować całe linie lub obszary sieci – powiedział podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego prezes zarządu Hitachi Rail GTS Polska Paweł Przyżycki. Jak uzasadnił, można będzie uniknąć w ten sposób wielu zagrożeń, a także usprawnić utrzymanie.

Zdaniem prezesa Hitachi Rail GTS z dotychczasowego przebiegu inwestycji należy wyciągnąć wnioski. – Przy dużych, liniowych lub obszarowych zamówieniach kompleksowe koszty zabudowy systemów SRK spadają. Wdrażając ERTMS wraz z tzw. warstwą podstawową, można pomyśleć o etapowaniu włączania systemu jak swego czasu w Hiszpanii. W kraju tym zabudowano pełny system ERTMS obu poziomów, a potem uruchomiono najpierw poziom 1 – dość długo prowadzono ruch tylko w nim. Dopiero potem, po zebraniu doświadczeń i uruchomieniu GSM-R, aktywowano poziom 2. Zakładając, że ten system łączności będzie dostępny wkrótce, da nam to możliwość swoistej redundancji – przekonywał.

Większe pojedyncze kontrakty to mniej ryzyka…

Przyżycki powtórzył – wyrażoną już kiedyś na łamach Rynku Kolejowego – tezę, że budowę systemu ERTMS/ETCS (oraz w ogóle systemów sterowania) powinno się dzielić na mniej kontraktów o większym zakresie. Miejsca styku między różnymi systemami są bowiem, jak stwierdził, miejscami szczególnie narażonymi na ryzyko wystąpienia błędów i przez to niebezpiecznymi. – Dziś często na każdej stacji na linii system sterowania ruchem pochodzi od innego producenta. Potem w osobnym przetargu jest zamawiany jeszcze system ERTMS, który ma współpracować z nimi wszystkimi. Na to nakładają się jeszcze urządzenia lokalnych centrów sterowania, też integrujące urządzenia różnych firm – wyliczył.

Zarządca infrastruktury, według prezesa Hitachi Rail GTS, nie powinien zatem zwiększać z premedytacją liczby takich styków. – Utrudnia to wdrażanie ETCS. Nawet przy dochowaniu wszelkiej staranności miejsca styku będą słabym ogniwem, zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i samej eksploatacji oraz kosztów utrzymania – przekonywał.

…i łatwiejsze utrzymanie

– Urządzenia na jak największych odcinkach linii, od nastawnic i blokad liniowych po wyposażenie LCS i ERTMS, powinny być zamawiane łącznie w jednym postępowaniu. Zapewniamy w ten sposób jednolitość, jednocześnie w pełni szanując Prawo Zamówień Publicznych – zaproponował. Nawet jeśli na długiej linii trzeba z przyczyn ekonomicznych podzielić zamówienie na kilka etapów – branża sterowania i telekomunikacji może być ujęta w oddzielnym zadaniu (LOT) dla kilku odcinków torowych, tak jak stało się np. na linii 7 między Warszawą a Lublinem. – W ten sposób zminimalizujemy liczbę styków zewnętrznych – argumentował Przyżycki.

Większa jednolitość ułatwia też, jak stwierdził, utrzymanie systemów oraz usuwanie awarii. – Nie ma wtedy wątpliwości, kto odpowiada za usterkę i jej usunięcie, wykonawcy nie przerzucają się odpowiedzialnością. Żywotność urządzeń jest przewidywana na 20-25 lat – w tym czasie trzeba zapewnić serwis, a wymagania co do utrzymania i czasu reakcji gwaranta rosną. Dziś dla newralgicznych obiektów kolejowych wymaga się maksymalnie 2-3 godzin na przywrócenie od wystąpienia awarii – kontynuował prezes Hitachi Rail GTS.

Dostawcy muszą podlegać kontroli

Mówca odniósł się też do ekonomicznego i technicznego aspektu bezpieczeństwa. – Producenci systemów SRK powinni być monitorowani w szczególny sposób, tak jak na rynku wojskowym. Aby na nim działać, trzeba mieć certyfikaty i poświadczenia bezpieczeństwa od ABW. Takie personalne poświadczenie bezpieczeństwa muszą mieć także programiści. To konieczne dla ochrony informacji – stwierdził. W jego ocenie również wśród dostawców dla branży kolejowej normy związane z ochroną informacji w danej firmie muszą odpowiednio je chronić, tak by utrudnić zadanie dywersantom.

Za pierwszy krok w tym kierunku można uważać unijną dyrektywę w sprawie cyberbezpieczeństwa NIS2. Stawia ona większe niż dotąd wymagania wykonawcom i dostawcom szeroko rozumianych systemów teleinformatycznych i sterowania ruchem kolejowym. – Nie tylko sprzęt i kadra muszą spełniać odpowiednie wymagania. Dyrektywa posuwa się jeszcze dalej, śledząc nawet cały łańcuch dostaw – zwrócił uwagę Przyżycki.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Prawo i polityka

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Roman Czubiński 21 lutego 2025

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Prawo i polityka

UTK: W 2024 roku 51 ofiar wypadków na przejazdach

Infrastruktura

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Infrastruktura

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Łukasz Malinowski, UTK 28 stycznia 2025

PKP PLK: Koniec prac na linii do Portu Północnego

Infrastruktura

PKP PLK: Koniec prac na linii do Portu Północnego

inf. pras PKP PLK 22 stycznia 2025

Siemens Mobility z kontraktami dla brytyjskiej szybkiej kolei

Infrastruktura

Zobacz również:

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Prawo i polityka

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Roman Czubiński 21 lutego 2025

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Prawo i polityka

UTK: W 2024 roku 51 ofiar wypadków na przejazdach

Infrastruktura

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Infrastruktura

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Łukasz Malinowski, UTK 28 stycznia 2025

PKP PLK: Koniec prac na linii do Portu Północnego

Infrastruktura

PKP PLK: Koniec prac na linii do Portu Północnego

inf. pras PKP PLK 22 stycznia 2025

Siemens Mobility z kontraktami dla brytyjskiej szybkiej kolei

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5